نگاشته شده توسط: shabtaab | اکتبر 17, 2009

نظرات شهید اشرفی اصفهانی راجع به ولایت فقیه

شهید اشرفی با شناخت از این اصل به دفاع از آن پرداخت تا جایی که فرمود: «تا آن آخرین نفس و تا آن قطره آخر خونی که در بدن ما ائمه جمعه است از ولایت فقیه به رهبری امام امت و شخص امام امت حمایت خواهیم کرد و از هیچ قدرتی هم ما وحشت نداریم… ما ائمه جمعه و ما مردم شریف ایران و پیرو امام و پیرو ولایت‌فقیه نسبت به شخص امام هر که مخالف باشد، تا حد توان او را خواهیم کوبید.»

شهيد اشرفي که خود از عالمان بزرگ عصر خويش به شمار مي‏آمد و از موقعيت علمي بالايي نيز برخوردار بود، اطاعت از امام و حمايت از ولايت فقيه را بر همه واجب و لازم مي‏دانست. وي در طول مدت تبعيد حضرت امام رحمهم‏الله هيچ گاه از حمايت ايشان دست برنداشت و پيوسته با امام خميني رحمهم‏الله در تماس بودند. ايشان مي‏گفت:«امروز اطاعت از امام، حتي بر فقها هم لازم است و از حکم امام، فقها هم نمي‏توانند تخلف کنند». و بارها مي‏فرمود:«تقويت امام، تضعيف کفر و تضعيف امام، تقويت کفر است.» شهيد اشرفي در توصيه خود به ملت ايران و مسئولان کشوراطاعت از ولايت فقيه را متذکر شده و مي‏فرمودند: «بايد همه گوش به فرمان امام(ولايت فقيه) باشند. امام هم که از خودش چيزي ندارد؛ فرمايش امام، فرمايش خدا و پيغمبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله است». لذا از روز تصویب این اصل در قانون اساسی با تمام قدرت برای حذف و تخریب آن مشغول گردید.

Advertisements

Responses

  1. خب که چی؟
    تاریخ موارد بسیاری از تمجید عالمین، دانشمندان و شعراء از طاغوت و ظالمین زمان را ثبت کرده است!
    حاجی! از منطق برامون بگو!

    • كارآمد عزيز با منطقي كه شما دارين ،هر كسي بنا به سليقه ودل خودش ،هر كسي رو متملق ودروغگو، يا راست كردار و راستگو به حساب مياره و در واقع معياري نيست بلكه دل بخواهيه و به عبارت ديگر منطقي حاكم نيست بلكه شخصيه! البته بي منطقي از شما كه ادعاي منطق كرديد بعيده، پس نتيجه ميگيريم حرف من دروغه!آره؟!
      شما بايد بدونيد كه اين قبيل مطالب هيچوقت دلايلي براي اثبات ولايت فقيه نيستند بلكه مويدات وتاييداتي هستند كه دوستان كاربر بدونند نظر عالم بزرگي مثل شهيد اشرفي اصفهاني در اين باب چه بوده واز اونجا كه بحث من بر پايه مبناست مبناهاي ديگر علما!برام اهميت داره اين 2*2تا 4 تاست

      • باعرض سلام وخسته نباشید
        جناب شیخ نمیدونم ما طلبه ها اصلا قانون اساسی رو قبول داریم یا نه ولایت فقیه ورهبری یکی از ارکان نظام میباشد که مانند دیگر ارگانها وظایف آن مشخص شده ووظایف رهبری در قانون اساسی همانند رییس جمهور وغیره مشخص میباشد ودر انجا انتخابش بارای غیر مستقیم مردم از طریق خبرگان انتخاب میشود من نمیدانم این بحث های عوام فریبانه برای چیست اگر اختیاراتش کم هست بجای مبهم کردن این رکن وسوء استفاده از این ابهام برویم قانون اساسی را اصلاح کنیم که به نظر اینجانب وظایف رهبری باید از ابهام در بیاید خصوصا نظارت بر رهبری که اکثر ناظرین از نمایندگان ولی فقیه میباشند .دوست عزیز شما میتوانید با سفسطه های علمی مردم را از اصل موضوع دورکنید اما طلبه های مستقل وآزاده هستند جواب شما را به صورت علمی جواب دهند که به چند نمونه از اشکالات جدی نه بر اصل ولایت فقیه بلکه بر نوع ولایتی که درحال حاضر حاکم هست بپردازیم:
        1-اینجانب با اصل ولایت فقیه انتقاد ندارم بلکه با نوعی که در کشورعزیزمان حاکم است به خصوص نوع انتخاب ونظارت برآن که منتهی بر سلطنت شده انتقاد دارم.
        اتقاد بر نوع انتخاب ولایت فقیه(رهبر):در حال حاضر عزل وانتخاب رهبر به دست مجلس خبرگانی هست که اکثرا نمایندگان رهبری هستندکه این امکان تبانی وزدوبند رهبری با مجلس خبرگان را زیاد میکند کما اینکه در جریان انتخابات این مساله را شاهد بودیم که حتی تبانی آنچنان محرز بود که اجازه به رییس مجلس خبرگان ایت الله هاشمی وبعضی نمایندگان خبره آزاده همچون ایت الله دستغیب برای ایفای وظیفه قانونی ندادند.
        انتقاد به نوع تظارت:نظارت بر رهبری برعهده مجلس خبرگان هست وازطرفی صلاحیت یا عدم صلاحیت مجلس خبرگان برعهده شورای نگهبان هست وانتخاب شورای نگهبان برعهده رهبری میباشد یعنی عملا رهبری توسط شورای نگهبان فیلتری برای ورود موافقان خودیا عدم ورود مخالفان خود بردر ورودی مجلس خبرگان گذاشته که همیشه اوضاع ناظرین برخود را کنترل کند ودر بحث نظارت براموال رهبری در قانون اساسی این نظارت رابرعهده ریس قوه قضاییه گذاشته که خودش مستقیما ازطرف رهبری انتخاب میشود دوست عزیزم مگر میشود رهبری خودش یکی را برای نظارت براموال خودش بگذارد تا خلاف نکند که این دور از قواعد عقلی میباشد کما اینکه وجود این اشکالات باعث ولنگاری در حاکمیت وعدم پاسخگویی به مردم شده باعث نارضایتی عمومی بوجود آورده که منجر به حدررفتن خون شهدای عزیز انقلاب شده هرچند عجرشان نزد خداوند تبارک محفوظ میباشد.
        دوست عزیز ما درس حوزه نخواندیم که بیاییم حتما از شخص ولی فقیه به هر شکلی دفاع کنیم نه ما وظظیفه دفاع از اصل ولایت فقیه را برعهده داریم آن هم به شکل اسلامی که اگر درست دفاع شود منجر به رسیدن مردم به حق وحقوق شان میشود ومردم خودشان تشخیص میدهند که این شخص صلاحیت دارد یا نه مردم احتیاج به قیم ندارند .شما برچه مبنایی میگویید رهبری حاکمیت را از خدا میگیرد ومردم کاشف این حاکمیت هستند شما تکلیف خودتان را با مردم روشن کنید اگر مردم موقع تهاجم دشمن وظیفه دارند خون دهند پس حاکمیت بر سرنوشت خویش راهم دارند .بعضی کج اندیشان منحجر مانند آقای مصباح براین عقیده هستند که رهبر مسولیت وپاسخگوی مردم نیست وفقط مردم در برابر رهبری وظیفه دارند که این نه تنها مبنای عقلی ندارد بلکه نشان از درباری بودن این افکار حکایت دارد.دوست عزیزم ما حق نداریم حوزه واعتماد مردم به دین وحوزه را فدای شخص کنیم که این ظلمی بزرگ به اسلا م وانقلاب ومردم میباشد.به امید پیروزی حق برباطل

      • طلبه بزرگوار( با نام مستعار انسان)
        مطالب شما را مطالعه كردم ودر صدد يافتن حقيقت هستم

  2. سلام حاجي منده تبريز اوشاقيام

    امكاني وار منه كمك ايليسن

    http://eniat.wordpress.com/

  3. سلام‌عليكم شخينا. مروري بر مطالب پر بارتون كردم. حظّ بردم. دوستان رو هم با لينك كردن‌تون توصيه به خوندن وب‌نامه‌تون خواهم كرد. برقرار و استوار باشيد.
    يا علي…

  4. حالا اگه مردم یکروز بیان بگن ما ولی فقیه نمیخوایم ایا ولی فقیه قبای نظام سلطانی رو به کناری خواهد گذاشت یا اینکه به مخالفینش باتوم فرو میکنه؟

    • آرش كمانگير عزيز:
      به نظر دين مشروعيت يك امری نيست كه با خواست مردم بياد وبا خواست مردم بره
      طبق نظر اسلام مشروعيت ولی فقيه امری الهی هست ورای مردم فقط كاشف از اين امر هست چرا كه ولايت فقيه در ادامه ولايت پيامبران وامامان البته در زمان غيبت می باشد
      به عبارت ديگر كاركرد بيعت مردم با ولي فقيه تنها كاركردي كشفي هست و اين بيعت يا مقبوليت، علامت ونشانه حق است، نه علت و باعث حق.

  5. ولايت مطلق از آن خداست وبس
    اعطاي ولايت مطلق به غير معصوم جز شرك چيزي نيست

    • دوست من محمد جان
      احتمالا شما در معناي كلمه ولايت مطلق و ولايت مطلقه فقيه اشتباهی كرده ايد

  6. برادر خسته نباشس

  7. از مطلبت استفاده کردیم

  8. سلام.از حضورتان سپاس.درباره ی سوالتون باید یگویم من به عدالت و آزادی اعتقاد دارم حالا با هر راه و روشی باشه چه ولایت فقیه و چه چیزهای دیگر.ولی وقتی ولایت فقیه هم از راهش منحرف شد دیگر برایم ارزشی ندارد.به امید سلامتی و بهروزی شما.منتظر پاسخ شما در بلاگم هستم.

    • در مورد جملات كوتاه و واضح جمهوريت اين مطلب بايد گفته بشه كه :آيا اين حرفها كل اعتقادات مذهبی شما هست يا نه؟ لطف كنيد بيشتر بيان كنيد.
      واينكه آيا اعتقادات شما، با يك مصداق مثلا غلط ازآب درآمده ، از بين می رود ؟

  9. marg bar to
    marg bar tamam foghaha
    laanat bar….. va hame …. be sarhay ….. va bi ….. a
    ______________________________________________________________
    جواب مدير وبلاگ:
    دوست عزيزمون لطف كردن وبا دلائل واضح بر حق بودنشون رو اثباط كردن والبته ما رو هم مستفيض كردن

  10. روحانيت شيعه اي كه امروز در قم و مشهد هست، عموما بر اين تاكيد موكد داره كه ولايت فقيه امري 1.تاريخي و از ابتداي غيبت امام زمان بوده 2.امري فقهي نيست و كاملا اعتقادي و غير تقليدي است و به فتواي فلان فقيه ربطي نداره
    3.تمام روحانيان،حتي مكتب فقهي نجف و شخص آيت الله خوئي هم ولايت رو براي فقيه تاييد مي كنند.

    پاسخ به1:مسئله ي حكومت فقيهان و ارباب مذاهب اولين توسط شهيد اول در لبنان مطرح شد…سالها بعد از شروع غيبت كبري
    بعدها كلمه ي ولايت براي فقها در آثار ملا احمد نراقي ديده شد و … همينطور ادامه پيدا كرد

    پاسخ به2:ولايت فقيه مسئله ايه كه بايد از طريق فقهي اثبات بشه و مانند اثبات خدا و معاد و نبوت،نبايد كلامي اثبات بشه.زيرا بايد به شكل فقهي از درون نقليات و روايات و آيات بيرون بياد و اثبات عقلي جداگانه بشه.(از اثبات كاملا فقهي،مسئله ي فقهي نتيجه گرفته مي شود و نه اعتقادي و غير تقليدي)

    پاسخ به 3:
    مرحوم آيت الله خوئي در شرح عروه الوثقي خودشان ولايت فقيه را بدعت شمردند.ضمن اينكه مسئله ي اختيار در امور حسبيه و همينطور اختيار براي گرفتن خمس و … به هيچ وجه از نظر فقهي،نوعي ولايت قلمداد نميشه.

  11. البته هنوز استفتا بنده از آيت الله شيرازي كه در نجف درس مي دهند و جز فقهاي بزرگ حوزه ي نجف هستند،در مورد ولايت فقيه به دست من نرسيده…ولي قطعا نتيجه را اعلام مي كنم وقتي ايميل شون بدستم رسيد

    • در مورد سخنان آقا رضا هم دارم تحقيق می كنم

  12. با سلام
    مردم احتیاجی به توضیحات امثال جنابعالی ندارند .تمامی فتنه های ضد ولایت در زیر عمامه است اگر معتقد و مکلفید سعی کنید به آقايانی که در حوزه ها ریاست میکنند تفهیم کنید در همین برهه زمانی چقدر فساد کردند .با طرح مسئله شورای رهبری اغوا شدند ماه شب اول شوال را ندیدن و… .امام علی ع در نهج البلاغه کاملا توضیح داده اند ولی اقایانی که فقط در حدود امور حسبیه قبول کرده اند انسانهای بی وجدان و… افراد بوده اند که ذره ای اعتقاد به تعالیم الهی نداشته اند ودر واقع بعلت عدم ایمان کامل به باور های الهی راه گریزی (حکومت شاهان و امور حسبیه فقه ها ) گذاشته اند

    • رحيم جان اينكه بنده رو قابل برا طرح اين مباحث نميدونيد كاملا به جاست چرا كه قطعا من نخواهم توانست اونی كه واقعا حق مطلب در باب ولايت فقيه هست رو در اين وبلاگ به تنهايی به جا بيارم .اما لازمه كه خدمتتون عارض بشم دوست من ، من خودم يكي از معتقدين به ولايت فقيه هستم واصولا اين بساط رو برای درك بيشتر اين مساله چيده ايم والبته درصدد بيان شبهاتی كه خصوصا اين اواخر بعضی از هم لباس هايم طرح كرده اند هستم

  13. آنهایی که به تعریف از ایمان و خلوص معاویه یا هارون و یا مامون می پرداختند، متملق و دروغگو نبودند؟ در تمجید از یزید چه شعرها که نگفتند! این شخصی نیست! وقتی جنایت های حاکم در تناریخ ثبت شده هر تعریفی از او حکم تملق و دروغ را دارد. آنچه شخصی است تعبیر انتقاد به مخالفت و اعتراض به اغتشاش است.
    من هم نگفتم که سخن شهید اشرفی اصفهانی دلیل منطقی اثبات نظریه ولایت فقیه است. گفتم اگر بخواهیم موارد این چنینی را ذکر کنیم صدها مورد در تایید و یا رد هر نظریه حکومتی وجود دارد. درخواست من این است که برای اثبات اصل و به خصوص حدود مبحث استدلال منطقی و قابل لمس بیاورید. اینکه ما اصولی همچون امامت را با استدلال کلامی تثبیت کنیم مایه ضعف است. مردم جامعه امروز و ملت های ادیان دیگر از دیدگاه های کلامی ما چجیزی نمی فهمند و اصلاً میل به در اختیار گذاشتن ذهنشان برای بمباران احادیث و روایت ها ندارند. دنیا سال هاست به غیر از عقل چیز دیگری را قبول نمی کند.
    التماس دعا

    • كارآمد عزيز
      شما منظور من از شخصی رو اشتباه متوجه شدين وقتی ميگم بحث در باب ولايت فقيه شخصی نيست يعنی اينكه ما اينجا نيومديم تا يك نفر رو به عنوان ولی فقيه منسوب يا از اين عنوان معزول كنيم بلكه يعنی ما می خواهيم يك چهار چوب برای اين اصطلاح تعيين كنيم وبگيم كه ولايت فقيه يعنی چه؟وچه كسی می تواند عهده دار اين وظيفه شود؟

      فرموديد:«من هم نگفتم که سخن شهید اشرفی اصفهانی دلیل منطقی اثبات نظریه ولایت فقیه است. گفتم اگر بخواهیم موارد این چنینی را ذکر کنیم صدها مورد در تایید و یا رد هر نظریه حکومتی وجود دارد.»
      دوست من در چنين بحثهايي هميشه رسم بر اين بوده كه به خاطر احترام به نظر گذشتگان وتلاشهای علمی ايشان وبرای آگاهی از حاصل تعلم يك عمر آنها نظرات وآراء آنها را ذكر می كردند . اين روش الان هم در شرق وهم در غرب يك سنت اساسی برای تحقيقات علمی هست. آيا شما هيچگاه از نظرات علمی خواجه نصير طوسی در نجوم به خاطر درباری بودن وی استفاده نمی كنيد؟البته لازم هست كه بگم وقتی نظرات شخصی مانند فرزند شهيد اشرفی اصفهانی در اين باب و به عناوين مختلف در رسانه ها مطرح ميشود وبه دنبال آن غوغا و داد وفرياد می كنند، شما حق بدهيد كه مراجعين از نظر ات پدر وی نيز باخبر شوند .ضمن اينكه محكوم كردن آيت الله اشرفی اصفهانی به عالم درباری بودن واقعا كار سختيه.

      شما در نوشته تان بيان كرده ايدكه :«اینکه ما اصولی همچون امامت را با استدلال کلامی تثبیت کنیم مایه ضعف است. مردم جامعه امروز و ملت های ادیان دیگر از دیدگاه های کلامی ما چیزی نمی فهمند و اصلاً میل به در اختیار گذاشتن ذهنشان برای بمباران احادیث و روایت ها ندارند. دنیا سال هاست به غیر از عقل چیز دیگری را قبول نمی کند.»
      اين بيان شما كمی تا قسمتی درست هست اماعزيز من ،بنده شما را يك شيعه معتقد به 12 امام فرض كرده وبا اين ديد مطلب رو توضيح دادم، و البته كسی كه از اصل مذهب وعقيده شيعی رو نمی پسنده نميشه براش ولايت فقيه رو اثبات كرد . در واقع ولايت فقيه يك مساله است كه فرع بر ثبوت مذهب شيعه اثنی عشری می باشد .به عبارت ديگر ما با كسان ديگری كه قرآن واحاديث امامان رو حجت ودليل نمی دانند ابتداء بايد دعوای مذهب ودين كنيم بعد كه حق روشن شد ولايت فقيه رو اثبات يا رد بكنيم

  14. با سلام
    من نه به شمای عزیز و نه به هر انسانی که بدون غرض و مرض کاری-بیانی و..کنه توهین نمیکنم بلکه مقصودم نشان دادن محل فتنه بوده بینی وبین الله ایات سابق وحال که معتقد به حد اقلی اختیارات ولی فقیه هستند از روی نامردیشون نیستد چون میخواهند اگر اشتباهی هم شد پای فقه ها ننویسند .والا اجرای امور حسبیه و… ایا حکم دادن را طلب نمیکند .شتر سواری دولا دولا را میپسندن اگر ذره ای گمان بردی که توهینی شده ببخش وبدان از بیان بدم بوده معذرتم را بپذیر .

    • رحيم جان
      ممنونم از اينكه دوباره پيام گذاشتی دوست من وقتی نوشته قبلی شما رو خوندم متوجه دردی كه قلب شما رو آزرده شدم .بله تا حدودی كلامتون صحيحه .اما من از شما می خوام در اين باب هميشه از نظرات خوبت استفاده كنيم.

  15. چقدر پول می گیری که این اراجیف به خورد ملت بدی؟!!
    بگو ببینم به چند تومن راضی شدی شدی که چشمت به خون ریخته شده ی مردم ببندی!؟
    چند گرفتی که اینجوری به وطن و هم وطنت پشت کردی؟!!
    ارزشش داره؟!!
    شماها جز شرک چیز دیگه ای رو از دین و خدا نفهمیدین!!
    شماها خدارو وسیله قرار دادین که هر وقت باتوم کردین توو … ملت بگین حکم شرعی بود!!
    بترسید از آخر و عاقبتتون!!

    • دوست عزيزم جناب xblax از اينكه منو مورد لطف خودت قرار دادی بينهايت خوشحالم واز اينكه مي بينم دوستانی مثل شما با اين استدلالات كه برخواسته از پاكی روحشان هست وارد بحث مي شوند به آينده كار وبلاگم اميدوار می شوم باز هم ما را (البته كمي دوستانه تر) مورد لطف خودت قرار بده منتظر نظراتتان در مورد بقيه مطالبم هستم
      موفق باشي.

  16. شما مارو با باتوم مورد لطف قرار دادین!حالا چه اشکال داره که ماام با گفتار شما رو مورد لطف قرار بدیم؟!!
    از شاگردای مصباح یزدی هستی نه؟!!
    اون این اراجیف به خورد شاگرداش میده شاگرداشم به خورد ملت!!
    برو یکم راجب زندگی اینا تحقیق کن ببین چه جور آدم هایی هستن!!
    ماها آدمای 4کلاس سواد دار این مملکتیم زشته بدونه تحقیق چیزی بپذیریم!!
    رفیق راجب یزدی رییس حوزه چی میدونی؟!!
    راجب سرمایه ی این افراد تحقیق کردی؟
    میدونی از چه راهی در میاد؟!!
    اگه میدونی با احکام دینت سازگارن؟!!!
    اگه نمی دونی بگو که شجره نامه ی همشون بهت بگم که مطلع شی!!
    رفیق اگه میدونی و چشمات بستی بدون داری اشتباه می کنی و گناه کردی!!!

    • xblax جان
      من تا بحال حتي يه بار هم تو عمرم باتوم دستم نگرفتم تا چه برسه اينكه كسي رو هم بزنم.
      من توفيق نداشتم حتی يك بار هم تو درس استاد مصباح بشينم، پس نميتونم اين … ها رو از طرف اون گفته باشم.
      در باره اينكه كي برده كي خورده كي مونده عزيزم من قائلم كه خدايي هست و خدايي ميكنه ! نترس! ما به حال خودمون رها نشديم كه اينقدر نگران باشيم. اينو بدون تا ذره آخرش رو از بيني خورنده وبُِرنده در ميارن. حتي اگه سلطانش هم باشه .اينقدر راحت در مورد افراد صحبت نكن . من واقعا دوستانه ميگم .
      آخر سر اينكه ، نميدونم تو زندگي از دست كي شاكي هستي يا چه كسي اذيتت كرده، هر چي هست روا نيست دق دليش رو تو سر من خراب كنی .
      من وتو يه اشتراك داريم اونم اينه كه ظلم و بي عدالتي رو دوست نداريم بهتر نيست اشتراكات رو تقويت كنيم تا فرقها كم بشه؟!!

  17. رفیق اگه واقعا» ظلم و بی عدالتی دوست نداری پس داری نا آگاهانه راجب کسانی خوب می نویسی که خودشون دارن ظلم رواج میدن!!
    ببین رفیق من الان دارم به این نتیجه رسیدم تو از سر ناآگاهی داری از اینا حمایت می کنی!!
    منم مثه تو یه روزی می گفتم اینا آدمای خوبین و مو لای درزشون نمیره!
    ولی 2سال از عمرم گذاشتم که زندگی تک تک این افراد در بیارم!
    اینا هیچ کدومشون اونی نیستن که نشون میدن!!
    ببین رفیق تو باید منتظری از مراجع تقلید بشناسی درسته؟!!
    حتما میدونی که باعث شد ولایت فقیه وارد قانون اساسی بشه درسته؟!!
    ازت می خوام بری بیانیه های اخیرش راجب ولایت فقیه و فتوی های اخیرش ببینی و بخونی!
    این انسان همون کسیه که با محکوم کردن کشتار 68 (امیدوارم نگی نمیدونم داستان 68 چیه یا اگرم میدونی نگی حقشون بود چون منافق بودن) به رهبری پشت کرد در صورتی که همه میدونن اگه سکوت می کرد و چیزی نمیگفت الان منتظری رهبر و ولی فقیه بود و نه خامنه ای!!
    اصلا» من دروغگو و منافق (همین دوستان بسیجی ماهارو منافق خوندن!) برو تحقیق کن ببین خودت به چه نتیجه ای میرسی!!

  18. جوابت رو لطف کن همین جا بذار چون من این صفحه از وبلاگت سیو کردم واسه همین راحت بتونم جواب بینم!

  19. سلام
    اَينَ عمار…؟!
    با طنین صدای مولا و مقتدایمان آمده ایم که صدای امیرالمومنین را در گوشمان تداعی می کند. باید بصیر باشیم و بیان کنیم رسا و روشن و مبین بخوانیدمان
    به این امید که در راه شناخت درست از نادرست در این آشفته بازار شبهه و فتنه موفق باشیم
    این بار با مطلبی جدید از نویسنده ای جدید اما آشنا به عنوان مقدمه ای برای ورود به بحث ولایت الله پیامبر و ائمه و به تبع آن ولایت فقیه جامع الشرایط بر تمامی انسانها، به روز است. منتظر نظرات ارزشمندتان هستیم.

  20. اولاً من به هیچ وجه نگفتم که شهید بزرگوار، عالم ربانی، آیه الله اشرفی اصفهانی عالم درباری بودند. ایشان عمری مجاهدت در زمان پهلوی داشتند. دلیل اشاره شما به صحبت های ایشان را متوجه شدم ولیکن نکته ای که مد نظر بنده هست این است که نمی توانیم تصور کنیم که هر فردی که در ایران دنیا می آید شیعه مذهب امام جعفر صادق است و چون امامت 12 امام را پذیرفته پس با تعدادی احادیث (دلایل نقلی) و توجیهات نحوه منطقی حکومت (علل عقلی) باید نظریه حکومت مطلق فقیه را نیز بپذیرد. و این گونه در جامعه رواج دهیم که پذیرفتن ولایت فقیه با حدود تعیین شده نظریه حکومت اسلامی امام خمینی (نه قانون اساسی!) به مثابه یکی از اصول دین است. که بالطبع نتیجه می دهد بهشت را به بهایی دهند که آن بها تنها سرسپردگی در آستان رهبر حکومت اسلامی ایران است و باقی اهل زمین از اهل دوزخ اند.
    برای مطلبی که عرض کردم دلایل بسیار دارم! شعارهایی که در طی سال های گذشته در مورد اطاعت از رهبری سروده شده (نماز بی ولای او….و …)
    منتهی در این بین به این موضوع پرداخته نشده که برتری دین و برتری نحوه اداره جامعه و چرایی حدود ولایت فقیه را به اثبات عقلی در جوانان برسانیم و از این نکته نیز نباید غافل شد که درست است که می توان این موارد را به اثبات عقلی رساند منتهی این نظریه سیستم حکومتی هم اکنون 30 سال سابقه اجرا دارد و جوانانی که شاگرد شنیدن ثبوت عقلی نظریه مذکور هستند دارای مثال های نقض فراوانی در رد کارایی و ضعف های نظام اینچنینی هستند.
    لذا به نظر من دلیل نپرداختن به مباحث عقلی و بایکوت کردن نظریه گفتگوی بین ادیان که در زمان دولت اصلاحات مطرح شد تنها ضعف اثبات نظریه حکومت داری فقیه، به دلیل وجود نتایج آماری در جامعه بود.
    التماس دعا

    _________________________________
    مدير:
    با عرض سلام دوباره خدمت كارآمد عزيز،
    دوست عزيز، اصلا بحث ولايت فقيه از عوارض بحث امامت و اثبات شيعه هست به اين معنی كه اول بايد شيعه گری اثبات شود سپس سخن از ولايت فقيه كنيم با يك مثال عرض خودم را ادامه می دهم :
    فرض كنيد كه ما روزه میگيريم وهمه مان اعتقاد داريم به اينكه روزه واجب است ويك مرحله از عبادت بنده حساب می شود. خب، حالا با اين گفته ما می توانيم وجوب روزه را برای يك فرد لائيك يا مسيحی يا يهودی ثابت كنيم ؟نه، اصلا امكان ندارد ، چرا كه فرد مقابل در جوابمان می گويد كه : من اصلا مذهب شما را قبول ندارم تا چه رسد به فروعاتش مانند روزه و… . اكنون بحث ما در باب اثبات ولايت فقيه برای مردم كشورهای ديگر مثل اثبات وجوب روزه برای كسي است كه اصلا شيعه واسلام را قبول ندارد.واين امر هيچ گاه محقق نمی شود.
    لذا بنده ادعايی در اين باب ندارم كه، بخواهم اين مساله ولايت فقيه اصطلاحی در فقه شيعه را به همه مردم جهان بقبولانم. و با شما در اين مورد هم نظرم .
    تمام بحث ما سر اين است كه در جامعه شيعه مذهب اين مطلب را دنبال كنيم ببينيم اولا نظر فقه شيعی در اين باب چيست ؟يادتان باشد گاهی در برخی پستهای وبلاگ برخی نظرات علمای معاصر را در مورد ولايت فقيه آورده ايم.
    در مورد مطلب ذيل كه فرموده ايد:«منتهی در این بین به این موضوع پرداخته نشده که برتری دین و برتری نحوه اداره جامعه و چرایی حدود ولایت فقیه را به اثبات عقلی در جوانان برسانیم و از این نکته نیز نباید غافل شد که درست است که می توان این موارد را به اثبات عقلی رساند منتهی این نظریه سیستم حکومتی هم اکنون 30 سال سابقه اجرا دارد و جوانانی که شاگرد شنیدن ثبوت عقلی نظریه مذکور هستند دارای مثال های نقض فراوانی در رد کارایی و ضعف های نظام اینچنینی هستند.»
    اين بيان شما دو قسمت دارد:1- يكی اينكه بايد اين نظريه را از طريق عقلی به جوانان اثبات كنيم. 2- اين نظريه پس از اثبات و در عمل دارای مثالهای نقض فراوانی است.
    در مورد بيان اول ذكر اين گفته كافی است كه ما برای اثبات يك مساله در دين ومذهبمان اول از زبان قرآن ، بعد ازسنت ، بعد از اجماع و بعد از عقل استفاده می كنيم. پس در واقع عقل يكی از چهار مرجع اثبات اينگونه مسائل است نميشود محصور در عقل كرد ، چرا كه بنا به اعتقاد شيعه قرآن خود از ادله حساب می شود وهكذا بقيه موارد از ادله حسال می شوند
    بيان دوم شما نيز ناشی از عدم قبول اصل ولايت فقيه است .بدين صورت كه اگر شما اين اصل را به طور مطلقه قبول كنيد بسياری از تناقضاتی كه احساس! می كنيد در واقع تناقض نبوده ومطابق با چهار چوب آن ولايت فقيه مطلق خواهد بود
    خلاصه اينكه اين تناقض ناشی از عدم قبول اصل ولايت است وارتباطی به بعد از اثبات ندارد.

  21. بذار یکم کمکت کنم:
    اینا سایت های مراجع عظما منتظری صانعی بیات زنجانی و دستغیب هستن!
    http://www.amontazeri.com/farsi/default.asp

    http://saanei.org/?view=01,00,00,00,0

    http://www.bayatzanjani.net/

    http://www.dastgheib.ir/index.php

  22. لطف کن ایمیلت بده تا واست یه چنتا لینک از همین آدرسها بفرستم تا واسه رسیدن به حقیقت راهت هموار شه!!
    اگه نظرت عوض نشد همین جا باهات بحث منطقی می کنم!
    فقط خواهش می کنم بخون همه ی اونارو!!

  23. سلام برادر
    از وب ما ديدن كن
    اگه خواستي تبادل لينك كنيم
    يا علي

  24. یک سئوال :
    خبرگان توسط مردم انتخاب می شوند و همین خبرگان رهبر رو انتخاب می کنند . در همه جا هم گفته میشه مردم به صورت غیر مستقیم رهبر رو انتخاب می کنند . خب ! حالا کی گفته ولی فقیه از طرف خدا منسوب می شه ؟ قضیه کشف ولی فقیه چیه ؟ اگر مردم کشف می کنند که خوب مردم مثلا بنی صدر رو هم انتخاب کردن ؟! اگه غلط انتخاب کردن که الان هم شاید اشتباه کرده باشن؟ اگه درست هم بوده پس چرا این بابا بنی صدر رو عزل کردن؟
    لطفا جواب روشنی به ابهامات بنده بدهید . ممنون

  25. سلام. با افتخار لینک شدید. در رابطه با اسم وبلاگتون، قضیه نقاشی اون شمع در تاریکی از شهید دکتر چمران رو که شنیدید… مفهومش شبیه اون بود، یاد اون افتادم. ان شاء الله موفق و مؤید باشید.

  26. رفیق برو به این آدرس و سخنرانیه آیت الله منتظری درباره ی رهبر گوش کن!
    خیلی چیزا برات روشن میشه!
    http://xblaxe.blogspot.com/2009/11/blog-post.html

  27. چرا پس جواب من ندادی؟!
    ______________________________
    پاسخ مدير:
    سلام ممنون كه پی گيری كردی. معذرت ميخوام از اينكه جوابتو ندادم .چند روزه سرم شلوغ بود جوابها رو يكی يكی می دادم ، سوال تو رو فراموش كرده بودم.
    در ضمن اگه ميشه فارسی اسمت رو هم بنويس تا با اون اسم صدات بزنم.
    دوست من ، بنده تمام آدرسهايی رو كه دادی مطالعه كردم برخی بيانيه ها وبرخی اخبار مرتبط با بحث حتی سخنرانی رو هم كه فرستاده بودی گوش كردم اما دوست من اينها مطالب جديدی نبود كه نشنيده باشم در واقع همه اينها رو قبلا از مراجع مختلف و سايتهای ديگه شنيده بودم . و البته گاها خودم به سايت دفتر آقای صانعی و منتظری رجوع كردم تا اصل يك قضيه رو از اونجا بخونم خلاصه اينكه همه اين مطالبی كه هست باز مويدات هستند اونم مويداتی برای نظر شما .ونمی تونند برای من دليل باشند .دقت كنيد مويد(تاييد) با دليل فرق داره.
    در مورد مطالب آقای منتظری هم يه سوال ازتون دارم واون اينكه: چرا منتظری بعد از عزلش از نظريه ولايت مطلقه فقيه كه خودش يكی از مدافعينش بود برگشت ؟ چرا بعد از عزلش؟

    • علیرضا.
      دوست من
      من اینجا نیومدم از منتظری و غیره دفاع کنم!
      من اومدم که به حقیقت برسم یا به حقیقت برسونم!
      ببن دوست من تو الان راجب منتظری موضوعی رو مطرح کردی که نشون میده ایشون با اینکه مرجع تقلیده از نظر تو خطا داره!(من تایید نمی کنم موضوع یا رد هم نمی کنم چون نمی خوام راجبش بحث کنم که منحرف نشیم!)
      پس اینجا نتیجه می گیریم که هر آدمی حتی مرجع تقلید هم باشه ممکنه از نظر خیلیها خطا کرده باشه و این امر درست هم باشه! پس در عصر ما هیچ کس مصون از گناه نیس!
      رفیق توو این چند وقت چقدر هم وطنای ما کشته شدن و چند هزار نفرشون دستگیر شدن!؟
      به نظرت ولایت فقیه خبر نداشت و نداره؟!
      جلوی چشم من پسر بدبختی که تنها سلاحش یه پارچه ی سبز بود با گلوله ی یک مامور لباس شخصی کشته شد!
      به نظرت رهبر خبر نداره؟!
      اصلا» قبل از این خبر نداشت و تازه فهمیده 13 آبان چی؟
      من توی 7تیر صحنه هایی رو دیدم که باور کن با جنایت های اسراییل در غزه برابری می کرد!
      مگه رهبری که فرمانده ی کل قوا هست از این موضوعات خبر نداره؟!!
      چرا پس محکومشون نمی کنه؟!
      چرادستور توقفشون نمیده؟!
      مگه اینایی که کشته شدن هم وطنان ما نبودن؟!
      چرا اومد در نماز جمعه و علنا» از کاندیدای مورد علاقه اش اسم برد؟
      مگه رهبر نباید عادل باشه؟!
      چرا قبل از تایید شورای نگهبان انتخابات تایید کرد؟
      مگه از قبل و بدون بررسی میدونست انتخابات سالمه؟!
      و از همه مهمتر:چرا در مورد کشتار 68 سکوت کرد و اون محکوم نکرد؟؟!
      ————————
      پاسخ مدير:
      سلام درباره مطلب شما اينجا صحبت كرده ام

  28. حاجی جان تفاوت این ولایت مطلقه ولی فقیه در زندگی من و همسرم با ولایت چوپان بر گوسفندهاش در چیه؟
    در جفت موارد اطاعت واجبه که برادر؟
    البته یادم رفت بگم فعلا در جفت موارد اطاعت اجباره ، چون سگ گله به وفور یافت میشه.
    انصافا فرقش چیه؟
    اگه چوپون اشتباه کرد وظیفه ما گوسفندها چیه برادر؟
    ———————
    سلام فرزاد جان در باره نظر شما در اينجا صحبت كرده ام

  29. با سلام
    دوست عزیز وبلاگ رو مطالعه کردم
    باید بگم که ولایت مطلقه فقیه یک اصل انکار ناپذیر بر اساس عقل، آیات و روایات است که قابلیت دفاع منطقی هم دارد.
    بر اساس فلسفه تاریخ که ولایت ائمه اطهار و معصومین علیهم السلام ولایت تکوینی، تاریخی و اجتماعی است. که دو قسم اول مختص به حضرات معصومین است و ولایت نوع سوم در زمان غیبت معصوم علیه السلام به عهده فقیه جامع الشرایط واگذار شده است. یعنی ولی فقیه عهده دار هدایت جامعه اسلامی در زمان غیبت امام زمان عج برای رسیدن به جامعه عصر ظهور است.
    پس کسی که می خواهد اجتماع را ولایت کند و به سمت خدا سیر دهد باید ولایتش مطلقه باشد تا این وظیفه را بتواند انجام دهد.
    با مطالب بیشتر در این مورد در وبلاگم به روزم.
    ضمنا شما را لینک می دهم.
    ——————————-
    پاسخ شما در اينجا ست

  30. سلام، اینکه شما فرمودید ولایت فقیه در مراحل اثبات پس از تایید مذهب شیعه و اصل امامت قابل بررسی است، از زایه سلسله مراتب اثبات مسائل دینی قابل قبول است ولی اینطور نیست که شما عمده ای از وظایف شرعی و مسائل دینی خود را به واسطه موجود بودن در نص قرآن و یا اینکه چون پیش از این نبوت و حتی امامت را با دلایل منطق پذیرفته اید، بدون داشتن دلایل منطقی می باید بپذیرید. در مورد همان مثال شما عرض می کنم. درست است که پذیرفتن روزه برای مردمی که تابع دین اسلام نیستند بی دلیل است. منتهی توجیه روزه داری با دلایل منطقی برای عموم مردم چه داخل و چه خارج از دین قابل ارائه است. در ضمن یادمان باشد که مذهب شیعه، وعده به حکومت جهانی داده. این یعنی ملل و مذاهب دنیا را قانع به پذیرش دین اسلام می کند.
    در مورد عدم پذیرش ولایت مطلقه نیز خدمتتان عارض هستم، پذیرش ولایت مطلقه فقیه توجیهی بر عدم مقایسه عقلی ماوقع امور حکومتی با مسائل علمی و منطقی نیست. همان طوریکه امام راحل فرمودند شرایط فقیه جامع اشرایط مانند عدالت را با میزان وضعیت و رفتار فقیه نسنجید. یعنی عدالت و تدبیر و مانند اینها مواردی مشخص است و رهبر را باید با این موارد مشخص سنجید. اینکه ما رهبری را به عنوان فقیه مطلق بپذیریم و همچون انسان هایی کور و کر تابع شرایط به وجود آمده و تصمیم های اتخاذ شده قرار گیریم قطعاً با شرایط حکومت امام معصوم نیز منافات دارد. در حکومت امیرالمونین بارها اهالی کوفه دلیل منطقی و شرعی تصمیمات علی (ع) را می طلبیدند و یا حضرت امام خمینی در سخنرانی های پاریس به این نکته اشاره داشتند که هر فردی در جامعه اسلامی می تواند ولی فقیه را استیضاح کند و رهبر موظف به ارائه توضیحات است.
    اینکه امروز ما شاهد شرایطی هستیم که برخی از ارکان حکومتی مانند نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی و همچنین سیستم قضایی دارای ضعف هایی است که خروجی آن حجتی است بر ضعف ساختارهای حکومتی و نظارتی جمهوری اسلامی فقط بیانگر این است که یا نظریه حکومت داری ولایت فقیه دارای مشکلاتی در ضعف حکومت داری بوده (که البته بنده با این فرض مخالف هستم) و یا شکل انتخاب و نوع حکومت داری ولی فقیه زمان وشرایط جامع ایشان مورد تردید است.
    (سپاه باید پشت مردم باشد. اصل مردمند. ارتش هم باید پشت مردم باشد. ارتش وسپاه باید بگویند: جانم فدای مردم. اگر بگوید جانم فدای رهبر انحراف است. اصل مردمند. رهبر هم جانش فدای مردم است. ما همه برای مردمیم. سپاه باید از حقوق مردم دفاع کند. پشتیبان مردم باشد.اگر بگوید جانم فدای رهبر که این می‌شود همان زمان شاه. پس مردم برای چی انقلاب کردند؟

    (امام خمینی، صحیفه نور، جلد سوم))

  31. حضرت حق سوالي دارم.
    البته مي دانم كه جسارت خواهي بخشيد..
    اگر ادبيات شكواييه از لسان اهل بيت صادر نشده بود هرگز به خود اجازه پرسيدن اين سوال را
    نمي دادم.
    چرا ما؟
    چرا ياوران آخرالزماني ولي بايد ما باشيم؟
    مگر نه اينكه حفظ دين در اين زمان سخت تر از نگهداشتن سنگي گداخته در دست است؟
    پس چرا ما؟
    آخردر ما چه ديدي كه حسن ختام و پرده آخرجهان را به ما سپردي؟
    شنيدم كه پيامبر(ص) آرزوي ديدن ما را داشته اند.
    آن زمان كه در جمع اصحاب خاص خود از اشتياقش براي ملاقات با برادران آخرالزماني خود كه در ايمانشان به غيب راسخ تر از كوه اند سخن گفته است.
    راستي ايمان به حقايق ناديدني با چشم سر چقدر دشوار و در عين حال شيرين است.
    ايمان به خالقي از نسل قديم، به پيامبري از نسل ابراهيم ، به خانداني از نسل عشق و به پيشوايي غايب از نسل نور.
    اين كجاي انصاف است؟
    نوبت به ما كه رسيده همه چيز يا ختم شده و يا به حالت تعليق در آمده.
    البته مي گويند كه غيبتش به معني عدم حضورش نيست و او هر لحظه مشغول افاضه فيض و اعطاي حيات به تك تك ذرات هستي است. مي گويند بي اذن او باران نمي بارد و حتي هر قطره اش به فرمان اوست. مي گويند نفس هايمان به نفس هايش بسته است و گردش خونمان به لطف گردش اوست. آخر او واسطه فيض است. واسطه حيات. واسطه رحمت و رزق و غفران.
    ولي حيف كه نمي بينيمش. و به خاطر همين گلايه داريم.
    نه از او.
    از خودمان.
    كه چگونه عذرولي را خواستيم و خود را از بركات وجودي اش محروم ساختيم.
    باور كنيم كه او براي حفظ جان از ما فاصله گرفته. چون همه پدران او را هم مدعياني چون ما از صحنه حذف كردند. نه يهوديان، نه قوم مسيح و نه كفار. هم كيشان ما. بهتر بگويم ما.
    و عجب نماز شب خوان هايي بودند آنها. قرآن را به هفت روايت از حفظ مي خواندند. پيشاني ها را كه نگو . پينه اش تبر طلب مي كرد. ولي آن جا كه منافعشان به خطر افتاد خون ولي حلال تر از هر خوني شد.
    و خدا اين چنين آخرين ذخيره خود را حفظ كرد.
    ولي من هنوز از او سوال دارم؟
    آن زمان كه عازم غيب بودي ، شيعيانت را به كه سپردي؟
    چه؟ درست مي شنوم؟ به را ويان حديث، به علماي دين ، به مجتهدين و محدثين و صاحبان راي.
    بسيار خب. اگر بين اين حضرات اختلافي پيش آمد چه كنيم؟
    به يك ولي كه برگزيده مجتهدين است مراجعه كنيم؟
    چه؟ واقعا؟
    حرف او براي ما همان حجت حرف شما را دارد؟ فرامينش واجب الطاعه است؟ جايگاهش تالي تلو معصوم است؟
    اي آقا جان ، خدا بر درجات شما بيفزايد . خدا ظهورت را نزديك كند. چه آرماني سخن مي گويي.
    به سر شما و پدرانتان كه نصب خاص از سوي خدا و رسول داشتيد آن آمد. واي بر حال اين ولي با نصب عام از سوي شما.
    آقا جان ،
    با اين توصيه هايت زخم دلم را تازه كردي. حتما اين روزها دل تو از همه ما خون تر است. شايد غربت اين روزهاي فرزندت تا حدي ياد آور غربت جدت علي باشد منتها با يك فرق.
    كه علي ظاهرا و باطنا تنها بود و امروز گرد ولي ما را به ظاهر افراد زيادي احاطه كردند اما ياران با بصيرت و صادق بسيار اندك.
    آقا جان ،
    امروز هر كس بخواهد ژست روشنفكري به خود بگيرد و خود را در هر حوزه اي مطرح كند ابتدا بايد در مقاله اي يا منبري يا عريضه اي اصل ولايت فقيه را به سخره بگيرد و عقده هاي آشكار و نهان خود را در قالب اراجيف ارائه نمايد.
    بله آقا،
    امروز نائبت مظلوم تر از هر زمان ديگري است ولي به حمدا… و به بركت مدد هاي غيبي شما در هدايت و راهنمايي جامعه لحظه اي ترديد و تزلزل به خويش را ه نمي دهد.
    چشم آقا جان ، ما تا آخر ايستاده ايم . خيالت راحت آقا. اين بار اجازه نمي دهيم علي خانه نشين شود .
    تو هم براي ما دعا كن.

    اللهم انا نشكو اليك فقد نبينا و ….

  32. سلام
    در مورد مبحث ولایت فقیه باید بگویم که ولایت فقیه مطلق است اما این اطلاق در ولایت اجتماعی است که فقیه جامع الشرایط در زمان غیبت از طرف امام معصوم علیه السلام واگذار شده است و دو سطح بالاتر ولایت یعنی ولایت تکوینی و تاریخی به دست حضرات معصومین علیهم السلام و امام زمان عج است.
    با مطلب مطلقه بودن یا نبودن و همچنین «تئوری ولایت مطلقه اجتماعی فقیه تنها مدافع ارزشها در مقابل هجوم دموکراسی غربی در عصر حاضر» به روزم
    ضمنا وبلاگ شما لینک کردم
    ————————-
    پاسخ شما در اينجا ست

  33. رقیق من مدام نمیتونم بیام اینجا یادآوری کنم که جواب منو بدی!
    اگه دوست داری بحث کنیم بهتره آدابش رعایت کنی!

    ________________________________________
    پيام مدير:
    سلام
    دوستان عزيز خصوصا آقا علی رضا ، ببخشيد من دو هفته مسافرتم وتا تاريخ 28 آبان ماه در مشهد دعاگوی همه شما، از اينكه منتظرتان گذاشتم معذرت می خواهم

  34. سلام
    بخوانيد…
    از تو تا … بي نهايت…

  35. السلام علیک یا علی بن موسی الرضا یا خلیفه الرحمان ادرکنی وکن شفیعی فی الدنیا و الاخره
    باسلام
    با مطلب «آزادی یعنی ……… به روزم
    نظرت چیه؟
    نایب زیاره باش

  36. سلام خداقوت
    حاج آقا ما مباحثی رو در وبلاگمون مطرح کرده ایم که علمی عقیدتی هستند. یعنی اول قصد داشتیم به طرح ریشه ایه بحث ولایت فقیه بپردازیم بعد به این نتیجه رسیدیم که باید از ولایت الله شروع کرد. البته استاد هم داشته ایم.مطالبی را نوشته ایم و با سوالات زیادی روبرو شده ایم که در حد توان پاسخ هم داده ایم. میخواستیم از شما که اهل فن و خبره این مسائل هستید خواهش کنیم به مطالب و نظرات نگاهی بیندازید و اگر مطلبی و نقد و نظری دارید یا اشکالی میبینید بفرمایید تا استفاده ببریم. ممنون. یاعلی.

  37. با سلام و عرض خسته نباشيد
    در راهي بس خطير و پر مشقت گام نهادي به اميد توفيقات روز افزونت
    يك خواهش اگر بحث ولايت را بطور خلاصه و چند قسمتي از همان ابتدا بنگاري بسيار مفيد خواهد بود
    ياعلي
    هادي از مشهد مقدس

  38. سلام رزمنده عالی
    جزاکم الله خیرا خیلی کمکم کرد ممنون متشکرم
    به منم سر بزنید لطفا

  39. با سلام و عرض تبریک نوروز باستانی
    از بحثتون با علیرضا لذت بردم ولی انصافا نتونستید جواب قانع کننده ای بدهید
    اگه اون تیر معلوم نبود از کجا شلیک شده ولی عبور ماشین نیروی انتظامی از روی یک بیگناه که واضح بود
    دوست گرامی شما روحانیون باید آزاده باشید تا مردم هم به آزادگی و آزاد زیستن تشویق بشن و بجز این به هیچ چیز راضی نشن.
    در پرتوی اعتقاد راسخ به آزادی و آزادگی هست که هیچ حکومتی به دیکتاتوری و ماکیاولیسک کشیده نشه.
    لطفا در مورد ولایت هم سوره اعراف /ایه 3 و خطبه 18 نهج البلاغه را ملاحظه فرمایید.
    اینکه همه نظرات را در وبلاگ نگه میدارید و حذف نمیکنید نشان از آزاد اندیشی شما دارد.نظر بنده راجع به ولایت همان است که در این آیه و خطبه به صراحت آمده است در مقابل آیه اولی الامر که باید با تفسیر های ماورایی به ان رسید!
    موفق باشید.


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: